“Marketing pentru artiști” – M4a –  este un proiect KA2 VET care își propune să analizeze programele școlilor de artă pentru a integra unele noțiuni de marketing în curricululm disciplinelor de artă, cu scopul final de a permite elevilor de la liceele de artă să dobândească competențe și abilități de marketing necesare în activitatea lor.

Marketing4Artiști iși propune să lucreze pe problemele care diminueaza atractivitatea școlilor vocationale (VET) și să creeze condițiile de asigurare a calității în educația și formarea vocațională prin adaptarea curriculei sale educaționale, pentru a reduce discrepanța dintre educația formală și nevoile pieței muncii. O analiză detaliată făcută de parteneri in propriile țări a relevat că doar în Spania și Letonia elevii de la liceele de artă dobândesc unele concepte antreprenoriale, dar acestea sunt generale și legate de administrarea afacerilor și nu le acopera nevoile de cunostințe si nu formează competențe de marketing necesare în sectorul artistic. În Italia, Finlanda, Slovenia, România și Belgia, elevii de la liceele artă nu au lecții in care să învețe să-si dezvolte abilități de marketing de bază. Această abordare nu îi ajută pe elevii recent absolvenți în Artă să devină antreprenori de succes sau să se angajeze în pozitii atractive. Chiar dacă artiștii au talent, abilități si competente artistice, acest lucru nu este susținut de o auto-promovare eficientă, crucială pentru a atrage atenția clienților și a căutătorilor de talente. Această lipsă este prezentă și în ciclurile de studii ale IES. Curriculum de marketing artistic nu se regasește nici în programele VET și IES, doar dacă nu a existat o preocupare și o inițiativă locală, implementată ca organism educațional individual. Cercetarea realizată în cadrul proiectului Knowledge Alliance „Arts & Humanities Entrepreneurship Hubs”, realizat de partenerul nostru MateraHub, subliniază lipsa de atenție acordată Educației antreprenoriale în sectorul artelor și umaniste; consecința este că acești elevi consideră adesea antreprenoriatul ca ceva diferit de creativitatea lor. Ca și o consecință elevii de la arte sunt mai puțin dispuși să ia în considerare înființarea propriei afaceri sau să vadă angajarea ca un mijloc de a sprijini practicile artistice printr-o carieră de portofoliu, un stil de lucru în care se pot combina mai multe fluxuri de venit și care combină diferite tipuri de locuri de muncă.

Marketing 4 Artiști este o propunere concretă și extrem de fezabilă de adaptare a educației vocaționale în domeniul artei la nevoile pieței muncii. Acest lucru va îmbunătăți asigurarea calității în sectorul artistic al învățământului vocațional, cu efect direct în creșterea atractivității programelor de artă în domeniul VET.

Grupul țintă al proiectului îl reprezintă profesorii de artă, care, în primul rând, vor dobândi abilitățile de marketing necesare. Conținutul didactic de marketing va fi în 5 unități didactice, ceea ce va permite mai multor profesori să utilizeze cursul „Marketing pentru artiști”.

Un alt obiectiv este să nu se încarce întreaga activitate didactică doar pe o singură materie cu aceste continuturi, este de preferat ca fiecare profesor de artă sa isi dedice câteva ore sa predea aceste notiuni, împărțind responsabilitatea.

Pagina web a proiectului